torsdag 9 februari 2012

Swedish problems.

Tiden går så himla snabbt. Idag har jag varit här en månad redan. Dock beger jag mig till Sverige på onsdag för en veckas semester. Känns konstigt att ha semester i sin hemstad. Men det blir som en slags semester att bara ta det lugnt och tänka på sig själv. Men innan dess är det en rolig helg som väntar. Vankas nämligen utgång i Genève. Alltid kul och veva lite. 

Anyways, diskuterade påsktraditioner med min värdmamma igår. Ju mer jag berätta om våra svenska påsktraditioner desto mer konstigt lät det. Så här lät det ungefär, direkt översatt från min kassa franska:

" Jo, det är så här att vi har en dag som kallas Rosa Torsdagen (kunde ej översätta Skärtorsdag) innan påsk då barnen klär ut sig till små trollkarlar fast inte trollkarlar utan den kvinnliga varianten. Sen använder man läppstift och målar kinderna och gör fräknar. Sen springer de runt och slår på dörrar och önskar alla en glad påsk för att få godis. Sen flyger de på sina ..eh en sån sak man städar med (gör rörelser för att försöka få fram ordet kvast) ...till ett ställe som kallas..hm..ett ställe helt enkelt. (Blåkulla var inte ens lönt att försöka översätta!) Och just det sen dekorerar vi med fågelfjädrar överallt och sen kommer en kanin och gömmer påskägg...inga riktiga ägg utan en sorts låda där man lägger godis i."

Jomensåatte. Vi svenskar är fullt normala... Suck. De måste undra vad det är för land jag kommer ifrån egentligen efter alla konstiga grejer jag berättar.

Sverige och dess typiskhet
Aja, här kommer två bilder från igår. Vart ute i snön litegranna:



Låten som går 24/7 i mina lurar: http://www.youtube.com/watch?v=vNB5Eo610no

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar