onsdag 8 februari 2012

Tips för dig som tänkt bli au pair!

Ikväll hade jag ett serious-talk med mina värdföräldrar. Kändes väldigt bra att bara sitta ner och prata om hur allt fungerar och vad som ska bli bättre etc. De frågade mig bl.a om det var som jag hade tänkt mig att vara au pair hos dem.

Alltså, det var så mycket jag inte tänkte på när jag gav mig in i detta (Alla andra som är au pairer känner nog så mer eller mindre). Måste erkänna att jag haft tur gällande familj, område och andra au pairer i närheten. Så tänkte ge lite tips till er som funderar på att ge er iväg som aupairer, antar att det är många soon-to-be-studenter som inte vet vad de ska göra och funderar på aupair-alternativet.

TIPS:

1. Börja med att tänka vad du vill få ut av upplevelsen. Språk? Pengar? Vänner? Nya perspektiv?Åk inte bara för att du vill iväg, det du inte kan ta itu med på hemmaplan löser sig inte någon annanstans heller trots att det känns som det. Själv åkte jag för att lära mig franskan och för att ha ett år att tänka över mitt liv/min framtid.

2. Välj familj med omsorg. Är familjen en kärnfamilj? (Ensamstående förälder betyder oftast mer ansvar.) Hur många barn och vilka åldrar? Var bor familjen? Finns där andra au pairer i närheten?
Tips är att gå igenom www.aupair-world.net där du själv kan välja familj och de kan välja dig. Tänk på att barn under 2 år kräver ständig uppmärksamhet och mycket ansvar. (Något jag fått uppleva).
Och dessutom, ha videosamtal över Skype med familjen! Mejl- och telefonväxling ger inte alltid en riktig uppfattning!

3. Gå noga igenom dina arbetsuppgifter och se helst till att ha ett kontrakt där du ser dina rättigheter/skyldigheter. Jag själv har inget kontrakt eftersom jag räknas som en familjemedlem vilket känns jättebra! Dock hade lite hållpunkter på ett kontrakt underlättat lite. Ex. Ledigheter, lönen, transportmedel etc.

4. Språkundervisning är något jag rekommenderar. Både för att förbättra språket och för att knyta internationella kontakter. Tips är att kolla upp i förväg vad som gäller om inte värdfamiljen gjort det.

Detta var vad jag kom att tänka på för tillfället. Finns en hel del mer som jag inte kommer på just nu.
Men om det är någon som läser detta och som vill bli aupair och vill ha lite råd/tips bara släng iväg en kommentar/mejl. Delar gärna med mig!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar