måndag 8 oktober 2012

Hello Malta!

Sedärja. På plats här på Malta nu.

Nu har jag äntligen varvat ner lite och börjat inse att "Shiet, jag ska bo här!". Allting har gått så himla fort, från att ha suttit hemma på mitt rum, arbetslös, och ledsamt kollat ut genom fönstret på de gråa molnen till att
ha jobb, boende och värme här på Malta.

I lördagsnatt tog jag och pappa flyget från Köpenhamn ner till Malta Airport. Snabb flygtur på bara 3 timmar, vilket kändes som tio minuter eftersom jag sov hela vägen. Vi landade vid kl. 9.30 och möttes direkt av hettan. 28 grader visade termometern!!! Lite skillnad från de fjuttiga 8 som vi nyss befunnit oss i.
Så med tre lager tröjor och ett par vinterkängor kan jag lätt säga att jag var varm.... Vi blev upphämtade på flygplatsen av en familjevän, som bor här nere på Malta, som körde oss till vårt hotell i St. Pauls's Bay.
Här på Malta är det vänstertrafik vilket känns heeeeeeeeeeeeeeelt bakvänt, så ibland fick jag påminna mig själv att han inte alls körde på fel sida av vägen...

Men ja, lördag och söndag spenderades sedan på en strand, närmare bestämt Golden Bay,  för att koppla av och vila upp oss. Helt fantastisk strand med fin sand och turkost vatten. Sedan igårkväll, söndag, så blev jag skjutsad till lägenheten här i Msida, en stad nära den maltesiska huvudstaden, där jag ska bo med fyra andra svenskar. Jag la in mina väskor på mitt rum (som jag delar med en tjej) och sedan gick vi ut och åt kvällsmat på en resturang här i närheten. Jag köpte en sallad (visst är jag duktig Petra??) medan de andra smaskade i sig en stor familjepizza. Salladen var riktigt äcklig och jag ångrade bittert att jag inte var med och delade pizzan. 

Natten var väldigt varm. Sov med öppet fönster för att lufta lite, men kvavt var det. Väcktes även vid klockan fem eftersom en tupp gol upprepade gånger.......
Vid klockan nio började jag min första arbetsdag. Kan även tillägga att jag är sjukt stolt att jag hittade till jobbet, ligger 15 min gångavstånd från lägenheten, och kom  i tid! Första dagen gick snabbt. Mycket nytt att lära sig och många nya intryck! Men jag har en bra känsla och känner att jag redan trivs med allting här!
Vi får väl se vad som händer. Orkar inte skriva allting jag gjort eftersom jag måste börja plugga inför genomgångarna imorgon!

njuter.

St Paul's Bay

Sjukt nöjd med kvällsmaten vi lagade. Nyttig - inte det lättaste här på Malta.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar