torsdag 8 december 2011

"Då vet man att, att snart är det jul"

Ja, för er som kan er svenska tradition ser ni ju att min rubrik är en mening i en lucia-sång. Dock kan jag inte komma ihåg låttiteln nu..Aja. Lucia-uppträdandet gick förvånansvärt bra. Alla vart så fokuserade och gav allt vilket gjorde vårt lussande till bättre än vad någonsin kunnat gissa på. Så till helgen blir det två till uppträdande och nästa vecka två (varav ett på IKEA.....nervöst.). Nej, julstämningen smyger sig på mig lite halvt.
Kommer ju inte hem innan jul så måste försöka komma in i det här i Fransklandet. (Deras julpynt är som hämtat ur Grinchen-filmerna..) Men men, idag har jag bakat en himla massa lussebullar vilket resulterade att i att mina tre mål denna dagen bestått av lussekatter (frukosten blev även en lussekatt, som jag gjorde i tisdags..höhö). Så ja, frös in de andra. Måste ju ha kvar till den 13:e!!!

Förresten, det här med Lucia-tåg är tydligen en svensk tradition. Responsen som man fått när man förklarat hur det går till har varit allt från "oj, vad hedniskt och gammalt" till "men åh, vad vackert". Min värdmamma stirrade mest på mig och sa bara "Så, så tradionellt det ser ut" när jag kom intraskande i mitt vita linne, röda band och krans. Ibland tror jag att mina värdfamilj undrar vilken knäpp svensk de har boendes hos sig när jag förklarar alla våra traditioner och matvanor. De tycker som sagt det är helknäppt att vi inte har dubbad TV. Säger inget.

Nej, nu ska jag kolla "Tjuvarnas Jul" på SVTplay. Svenska traditionerna får hänga med mig.
Inte riktigt beredd och släppa de helt.

Konstant lussebullsbakande
 i tre timmar... (detta är inte alla!)

Första Lucia-uppträdandet i Genève
Fred ut.

1 kommentar:

  1. vad fin luciatärna du är,men så lite du ser ut(det är nog för att dörren är så stor!) Bra Patricia håll traditionerna men kul att du får se nya också:)Ha en fortsatt bra lussehelg! Här är det storm igen så vill helst hålla mig inne och kanske baka ev lussebullar om jag nu kommer ihåg att köpa saffran!!! Många kramar från din älskade mamma

    SvaraRadera