söndag 18 mars 2012

Bara jag som lyckas ramla från en sittlift och sätta mig på en knapplift...

Ja, igår vart jag och åkte skidor i Habère-Poche med Carro, Sara, Erika, Maia och Melissa. Vädret vart underbart och jag var taggad för att åka skidor för andra gången i mitt liv. 

Som rubriken talar om så skedde en del missöden. Att åka liftar är verkligen inte lätt. Så det som hände då var att jag, Carro, Sara och Erika skulle ta en sittlift upp till toppen av berget. Jag hade en magkänsla av att det inte skulle gå bra så tänkte fråga Carro om inte jag kunde sitta i sidan (så jag kunde greppa armstödet), gjorde dock inte det och tänkte att "Klart jag klarar av detta". Det som händer då är att jag (några meter innan sittliften är vid oss) putar ut med rumpan och gör mig sitt-klar. Dock sätter jag mig för tidigt och sätter mig bara på kanten så jag inte har något fäste. Alla andra sätter sig fint. Jag känner smått paniken komma då liften skjutsas upp i luften och jag inte har hela rumpan på sätet. Men ändå lyckas jag luta mig bakåt och åka upp med liften en bit innan....PLAFS. Jag hinner inte tänka så mycket mer innan jag befinner mig på marken med skidor och stavar åt alla håll. Som en sköldpadda ligger jag där och kommer ingenstans. Liftvakten (en stadig man) kommer springandes och försöker dra upp mig. (Elin, du som är liftvakt...tänk situationen..) Gick inte bra för mina skidor vart fast på något konstigt vis. Så, vi lossar skidorna och han drar upp mig och håller mig i armen tills jag kommit till en säker plats. Allt detta har skett framför alla människor i liftkön så jag står där aningen embarrassed (finns det något svenskt ord?) och vill bara därifrån. Jag kom dock ingenstans för liftvakten höll min arm i ett fast grepp och hjälpte mig på med skidorna innan han hjälpte mig upp på nästa sittlift som tar mig upp till de andra. "Prendrez soin de la mademoiselle!" (Ta hand om fröken!) säger liftvakten sedan till herrarna som sitter i sittliften med mig. Fy, vad jag skämdes...

Men, jag kom upp! Och åkte ner för hela berget! Stolt tjej. Angående knappliften orkar jag inte berätta om det, ni har redan fått er dos av skadeglädje känner jag! 



1 kommentar:

  1. Vilken tjej du är som kom ner till slut!!! Bra kämpat. Det ser ut att vara jättefint där och ni hade bättre väder i backen denna gången. Se det positiva:) Ja nu är det snart bara två veckor till vi kommer,längtar. Men skidbackarna kommer JAG iaf hålla mig låååångt borta från .Jag har också många hemska minnen från sådana,precis som, Många pussar och kramar från mamsen

    SvaraRadera