tisdag 27 mars 2012

Dijon, je t'aime!

Detta var nog den längsta helgen på länge. 

Fredagkvällen följde jag med min värdmamma på ett sorts bingo/lotto/brickor-med-siffror-spel där jag satt och trängdes med ca. 300 andra galna fransmän mellan sju och midnatt. Gud ja, det var en upplevelse..

Lördagmorgonen (efter endast 5 timmars sömn) gav jag mig iväg mot Dijon med Carro, Laura och Alana.
Förstår inte hur jag orkade köra alla 278 kilometrarna. Men det gick snabbt eftersom medelhastigheten låg på 130 km/h (man betalar ju för att köra på de franska motorvägarna så att lite valuta måste man ju få för det).
Vi kom fram till hotellet (som förövrigt vart överraskande bra trots den lilla summan de krävde av oss för rummet) vid lunchtid och lämnade alla grejer innan vi gav oss ut på den obligatoriska turistrundan. 

Efter att ha fått denna bra guiden: http://dijon.blogg.se/2012/march/guide-till-dijon-1.html av en svensk tjej som bor i Dijon (Tack än en gång Elin!) så hade vi ett bra hum om vart vi skulle ta vägen i staden. Vi gick runt i den varma vårsolen och bara beundrade alla vackra byggnader ( fantastisk arkitektur!!!). 
Överallt (på gator, turistshopar, kyrkor) såg vi avbildningar/statyer/figurer i former av ugglor (?). Ska tydligen vara en symbol för staden. Själv har jag dock inte fattat varför ännu. (Får väl googla det...).
Några timmar senare (och hår dm kortare för Carro) vart vi färdigturistade och tog en powernap på hotellrummet innan vi begav oss till resturangen Casa di Lola som serverade oss godaste italienska maten. Vi beställde även in efterrätt, vilket resulterade att vi rullade hem senare. Mätta, trötta och belåtna sov vi gott tills alarmet väckte oss någon timme för tidigt efter som det tydligen blivit sommartid och ja....redan vid tio var vi utcheckade och klara att gå. Efter parkhängsfrukost tog vi bilen till Beaune där vi turistade ännu mer genom att besöka det käna hospiset Hôtel Dieu. Himla imponerande ställe ! 

Kom hem söndagkväll nöjd efter en underbar helg. Dijon levererade. Vart inte sista gången jag besökte den staden kan jag säga. Blev lite smått förälskad i stadens charm.

Om en vecka kommer tre femtedelar av familjen hit. Najs.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar