onsdag 28 september 2011

" har du verkligen potatissylt till din gröt?" "ja!"

I Frankrike är verkligen allt på franska. Inte en enda film, tv-serie, skylt etc. är på engelska vilket medför att de inte är lika vana vid engelska som vi är i Sverige. Följden blir att jag måste (bra iförsig) tala franska 24/7. (Tack gode gud för mitt Fransk-Svenska lexikon!) I och med detta kan det ibland bli fel när jag på trevande franska ska försöka göra mig förstådd. Som igårkväll, jag och värdmamman skulle bege oss till en Supermarché (mataffär) i en närliggande stad, (JAG körde!) för att handla lite saker som behövdes.
Jag hade duktigt skrivit upp en lista på vad jag behövde för att kunna laga och baka bröd m.m...dock på svenska.. Men, jag tog med mig mitt lexikon! (all kärlek till den) Jag hade iaf berättat att jag åt gröt varje morgon där hemma till frukost så uppdraget var att hitta havregryn, äppelmos, linfrön och solrosfrön till det.
Lättare sagt än gjort! Grör är inget de känner till här, så det som hände var:

- Havregrynen hittades snabbt
- Linfrönen hittades efter ett tag
- Solrosfröna fanns bara med skal, i fågelhyllan....
- Äppelmosen tog nog en halvtimme att hitta eftersom jag sa att jag ville ha "confiture de pommes de terre".
Värdmamman kollade förvirrat på mig och frågade om jag verkligen hade det till gröten. Jag svarade att "Ja, jag har den på gröten med fröna". Så vi sprang runt och letade men hittade inget. Efter att nästan ha gett upp slog jag upp det i mitt lexikon för säkerhets skull och vóila! Det hette "compotte de pommes". 
Jag hade alltså blandat ihop pommes de terre = potatis med pommes = äpple
Snacka om att vi skrattade!

Annars funkar allt bra! Idag ska jag få en tour i Gèneve med grannaupairen. Så det ska bli spännande att äntligen få besöka den staden! Har endast sett den från avstånd än så länge, så vi får väl la se :)

Har förresten sjuklig träningsvärk efter en liten  gå-/joggingrunda i området. Kan verkligen inte böja benen.
Aj...



Bild från igår på en redig cooling. Så söt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar