torsdag 8 september 2011

i've got a pocket full of sunshine.

Harisa

Mariastatyn i Harisa

Detta land är så himla vackert! I förrgår vart jag och pappa på roadtrip bland bergen och alla byarna som ligger där. Vi stannade till vid Harisa, där det står en jättekänd Maria-staty. Denna staty ser man ända från stranden, man ser den som en vacker siluett som sticker ut från de regelbundna bergsformerna.
Om du undrar vad jag har för blå sjal på mig (nej, det gjorde du antagligen inte men anyways) så är det en sjal jag fick då jag gick in på området, detta eftersom mitt linne inte täckte axlarna och hade djup rygg. Detta eftersom det är en helig plats och man då ska visa respekt gentemot de gamla traditionerna.
Utsikten därifrån var otrolig, vi befann oss nog på 2000 m.ö.h (okej, ni som känner mig vet att jag är dålig på att uppskatta avstånd, tid, yta m.m men denna uppskattning är en av mina bättre).

Igårkväll var vi på resturangbesök med pappas kusin och hennes man utanför Jounieh på en resturang som hette Fuddrockers. tydligen ska denna kedja vara mer känd än Hard Rock Café, dock var maten ingenting att rekommendera. Fy alltså, ska bara äta på libanesiska ställen i fortsättningen. Kalla hamburgare med äckliga bröd och grönsaker med ledsna pommes frites...Nej tack! Dessutom var inte kycklingen i min fasters sallad genomstekt så hon blev dålig efter det vilket ledde till att vi fick den gratis. Massa krångel... Efter det gick vi till en sorts Bar/Lounge där vi tog några fruktdrinkar. Dock hittade jag en ölkapsel i botten av mitt glas, snacka om förvånad!, så då fick vi alla en ny runda drinkar gratis som kompensation.
Snacka om otur vi hade!

I helgen vankas det bröllop hos några släktingar! Har aldrig varit på libanesiskt bröllop så det ska bli spännande!

Nej, nu ska jag ut och njuta av den kvava kvällen här i Libanon!
À bientot!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar