söndag 16 oktober 2011

C'est un question!(?)

Shiet. Mitt huvud. Alla dessa språk. Jag blir galen!
Varför så frustrerad? Kommer jag till snart.

Helgen har varit fantastiskt rolig! I fredags vart jag med Caroline och Hanna i Annemasse för att äta på resturang, som var vår present till Caroline som fyllde år förra helgen. Hungriga beställde vi in varsin Ceasarsallad. Vad vi fick framför oss av servitören var något av det sämsta jag någonsin fått in på en resturang. För våra 9,30 Euro (eller vad den nu kostade) fick vi en tallrik med 1/3 salladshuvud, lite krutonger, haffsigt skivade tomater och någon oliv. Övertrötta som vi var orkade vi inte klaga utan roade oss istället med att skratta åt att Hanna t.o.m fått hela den hårda biten från salladshuvudet. Så kul har vi det i Frankrike om fredagskvällarna!

 Lördagen tog vi bilen mot Genève för att träffa Sara och Rebecka för att gå på en stor, sjukt stor, marknad som låg på Plains Palais. Där fanns massor av second hand-prylar. Kläder, möblar, glasögon, knappar, you name it! Jag hittade en asfin senapsgul kofta och en fin brun skinväska för bara 15 Franc (typ 140 spänn). Så nöjd! Efter en biltur genom Genève med hög operamusik och mycket skratt kom vi fram till Sara där vi hade filmkväll!.

Idag har bergsvandring stått på schemat! Vår kära franskalärare var det som anordnade detta för att visa oss runt. Dock var vi bara 5 av 23 elever som dök upp, men trevligt var det!
Dock,  vart det här språkfrustrationen uppstod!
Min franska idag var, K-A-T-A-S-T-R-O-F-A-L!
När jag skulle fråga läraren en sak så förstod han inte var jag sa så han bara " C'est un question?" typ hela tiden. Så efter ett tag gav jag upp och snackade engelska/svenska med de andra. Much better!

Imorgon ska jag köpa gymkort. Jag har blivit alldeles för lat. Nya livet börjar imorgon! (yeah...sure)

Kämparna!

Redan kär i min nya kofta!

Och typ älskar min nya väska redan!

2 kommentarer:

  1. Vad fina saker du köpte på marknaden! Det är bara att kämpa på med franskan:) Kan du ringa till mig ikväll tror du(vid nio tiden)? Många kramar från mamma

    SvaraRadera
  2. patte! Jag fick jobbet!!! Förövrrigt saknar jag dig och dina knäppa kommentarer väldigt mycket här hemma! /skåpmesen

    SvaraRadera