måndag 3 oktober 2011

Inte utan min GPS!

Sådärja, då har man bott i Frankrike i över en vecka! Helt ok! Tiden har både gått snabbt och långsamt. Svårt att sätta fingret på hur det egentligen känns.

I helgen var jag hemma själv eftersom Familjen varit iväg på camping uppe i bergen. De som känner mig vet att jag inte tältar frivilligt så fick bli att jag stannade hemma. Så jag underhöll mig genom att baka, promenera och nörda That's 70's show (Kan man annat än älska den serien??). Hann även med att gå på djurpark i Genève med Caroline och hennes värdfamilj. Trevligt trevligt. Annars var helgens höjdpunkter alla fina Skype-samtal som hanns med. Tack Maja, mamma, pappa, Angelina, Olivia och Petra (trots att vårt samtal bara varade i 15 sekunder)!

Well, idag var min första riktiga dag på mitt aupair-jobb. Shiet alltså. Dagens schema såg ut så här:

10-11 Målningskurs med den lille (hanns inte med idag så fick lämna återbud)
11 Åka till skolan där franskakursen är för att få papper
11.30-12.30 Hem och vända (äta!)
13 Lämna den lille hos nannyn (så jag kan gå på franskakurs)
14-16 Gå på franskakursen
16.30 Hämta flickan på skolan, där nannyn väntade med den lille.

Well, inte så farligt kanske du tänker? MEN! Att köra i en stad i ett nytt land med en ny traffikmentaliten utan att alls känna till vägarna, är inte det lättaste kan jag då berätta för dig! Därför är jag sååå himla glad för min GPS som jag idag använt sönder. Ett stort plus är att man kunde ställa in den på svenska, så nu är det en "Alva" som visar mig vägen till alla platser här i la France. Skitsamma att den visar grova omvägar så att jag får göra en massa u-svängar titt som tätt. Äsch, jag kommer iaf fram dit jag ska!
Så jag klarade av dagen galant (fast att jag ville ge upp efter att jag cirkulerat i samma rondell under 5 minuter) ! Har även tagit en lång kvällspromenad idag för att bara komma ut lite själv, så himla härligt oktoberväder alltså!

Imorgon är det Kanelbullensdag (Tack mamma!) och eftersom jag måste visa fransk-familjen alla svenska viktiga (typ) högtider/traditioner så ska det imorgon bakas kanelbullar med Caroline och en tredje aupair, från Sverige i denna lilla by, Hanna. Denna gången har värdmamman köpt färsk jäst så att jag slipper slänga mina bullar (som jag fick göra i helgen, dödbakade hela degen...öhhh) Wish me luck!

Lite bilder från promenaden:

Det är kor överallt här!

Massor av fina ängar, bakom ser man bergen.

En fransk skylt. Ballt.


Japp, detta var Dag 1 som riktig Au-pair..Bara 9 månader kvar!

3 kommentarer:

  1. haha du är ju för söt;)

    SvaraRadera
  2. Lycka till med bullbaket,gumman!!Fina bilder ,jag skulle vilja vara där med(dig)<3

    SvaraRadera
  3. Tycker du verkar ha det mysigt! Saknar dig! PUSS

    SvaraRadera