torsdag 13 oktober 2011

Cherche la vie pour vivre la vie!

Dagens rubrik är inget visdomsord som jag hittat i Frankrike om ni trodde det.  Det är djupare än så. Nej, skojade bara. Hörde det i ett av That's 70's avsnitten jag såg idag. Höhö. Nördigt jag vet!
Leta efter livet för att leva livet. Ja, lite så är det. Man kan inte bara gå och vänta på bättre tider och tro att  något bara ska komma till en som en uppenbarelse utan man måste ta tag i saker själv för att det ska ske.
Jag är som person ganska "äsch-jag-tar-det-senare-pallar-inte-göra-det-nu". Men, nu. Just nu, nunu, ska jag verkligen fundera på vad jag vill få ut av denna tiden. Planera lite. Organisera. Se över. Göra upp mål.
Jag kan inte bara ta dagen som den kommer. Jag är för lat för att uträtta saker då.
Well, det var väl det djupa-djupa tankarna jag hade i mitt huvud ikväll.

Annars, imorgon har jag varit en fransysska i 3 veckor! GALET.  
För er som är intresserade, lite kuriosa om mig och ordet fransysska:

När jag var liten (typ 12) och läste en bok (Petrinideckarna, närmare bestämt) minns jag att just ordet fransysska uppenbarade sig där. Först när jag såg det fattade jag ingenting, tankegången var typ så här:

" Eh, what? Är hon både fransk och rysk? Eller kanske fransk och synsk? De kan ju ha stavat fel."

Okej, jag kanske inte tänkte "Eh,what?" men ni förstår vad jag vill komma fram till. Inte?
Jag vill komma fram till att fransysska är ett sjukt knasigt ord? Liksom varför inte franskvinna? Heter ju faktiskt fransman... Äsch. Nu blev allt bara ännu mer förvirrande. Men. Klockan är ändå 23.43, så det är faktiskt acceptabelt och vara lite övertrött.

För er som läser min blogg för att veta hur aupairlivet går säger jag: Det går bra!
För er som saknar mig (som befinner er i Sverige) säger jag: Håll en dag för mig i slutet av december/början av januari.
För er som ska lägga er likt mig säger jag: Bon nuit! (=Godnatt)


Glada fransysskor!

1 kommentar:

  1. Fina flickor! Men jag saknar MIN stora flicka så hemskt mycket som jag inte trodde att det var möjligt. Skönt att få prata med dig och höra allt är bra men också att vi snart kommer att ses,det är kul att se fram emot detta:)jag kommer att vara ledig när du kommer hem så att vi kan träffas mycket. Ha nu en skön och mysig helg med dina nya väninnor samt franskkurskamrater!!

    SvaraRadera