tisdag 22 november 2011

Weekend i Lyon.

Ibland är Frankrike ganska bra. Som i helgen exempelvis. Efter en seg, utdragen frustrerad vecka satt det fint med en weekend i Frankrikes nässtörsta stad på ca. 2 miljoner invånare, nämligen Lyon.
Åtta på lördagsmorgonen samlades vi uppe på Berget och packade in allt i bilen för att  bege oss för att hämta Sara. Dock får vi ett samtal av en nyvaken Sara (no hard feelings Sara, jag lovar..haha) så vi begav oss till Genève för att plocka upp den förvirrade femtedelen av vår grupp. Sedan vart det roadtrip i 2 timmar med hög musik, farliga GPS:er ("Gör en tillåten U-sväng", sa vår kära GPS mitt på en enkelriktad motorväg), vevande och en heeel del fulbilder innehållande dubbelhakor. Väl framme i Lyon hittade vi direkt till vårt Hotell La Reine Astrid. Vi möttes av en supermodern lobby fylld av massa kostymsnubbar och affärsmän (läs: SJUKT NAJS HOTELL). Rummet, sviten, var sjukt stor så snacka om att vi 5 fattiga aupairer var överlyckliga när vi öppnade vår rumsdörr och möttes av ett apstort vardagsrum med balkong mot en den stora parken Parc de la Tete d'or och två badrum, kök etc. Efter att ha landat tog vi bussen in till centrum där vi gick och kollade i en del affärer. Sedan möttes vi av en fransk kompis till Carro, Chloé, som visade oss runt lite i Vieux Lyon och Part Dieu. Efter en hel dag av turistande vart vi trötta så vid sex-tiden åkte vi tillbaks till hotellet. Där lagade vi pasta Bolognese och drack gott (drickbart åtminstonde) vin under några timmar innan vi bestämde oss för att e vad Lyons nattliv hade bjuda på. Utan någon särskild plan på vart vi skulle satte vi oss på en buss där trevliga Lyonbor hjälpte oss att hitta till Métron (Jag undrar fortfarande om de forstod ett ord av min franska). Väl på Métron träffade vi på ett ungdomsgäng som var trevliga och om tipsade oss om en nattklubb i Valmy som hette The Soundfactory. Glatt hängde vi på de och kom fram till en awesome nattklubb med hög musik, snygga fransmän (!), helt enkelt fet lokal! (Dessutom såg jag att Dada Life ska spela där i början av december, vilket säger en hel del om stället) Så ja, där dansade vi loss till morgonens ljusa timmar innan vi efter mycket strul lyckades hitta taxis som tog oss till hotellet. Söndagen njöt vi av det fina vädret genom att gå i den feta djurparken Parc de la Tete D'or (den bréve hotellet).
BRA HELG ALLTSÅ.

Mindre kul dock att mötas av ett hus fylld av massa spyende sjuklingar. Så nu hoppas jag bara på att jag inte ska drabbas av dessa hemska franskvirus!

Nej, nu ska jag kolla klart på de Twilight-film nr. 2 och 3. För på fredag ska jag se BREAKING DAWN!
Lycklig_tjej_92.











1 kommentar:

  1. Ni ser ut att ha det bra ni,trevligt gäng i en trevlig stad!!! Men lejonet ser inte såå trevligt ut,tycker jag.

    SvaraRadera