tisdag 1 november 2011

Sverige vs. La France!

Efter ca. fem och en halv vecka i Fransklandet har jag upptäckt en del saker med detta land.
För er som är nyfikna ska jag då berätta detta:

- När man träffar människor, alltså hälsar på dem, så pussas man en gång på vardera kind. (Tre i Schweiz)
  OBS! Dett gör man även första gången man träffar någon. Kan berätta att det känns lite udda och pussa någons kinder och därefter säga " Je m'appelle Patricia ". Höhö

- I alla franska hem jag (hittentills) besökt så har jag upptäckt en fruktansvärt enerverande sak. De har oftast två badrum. Ett med bara en toalett (inget handfat eller något, bara en toalett i ett rum) och sedan det andra med handfat/dusch/badkar. Fett störigt! Antar att jag är den enda här som först går på toaletten och sedan går till det andra badrummet för att tvätta händerna... (Tur att man pussas när man hälsar och inte tar i handen!)

- Allting är på franska här. Att försöka hitta en bio som har engelsk subtitle är nästintill omöjligt... Så då ska vi inte snacka om att hitta en biosalong som visar filmerna med ursrungsrösterna...alltså med engelskt tal. Fuuuu.
(jag tänker inte se Breaking Dawn med en fransktalande Robert Pattinson!!! Nooo way)

- Mat. mat. mat. Shiet. Finns både bra och dåliga saker med maten.
 Bra: Maten är faktiskt god och efter varje måltid äter man dessert(!!!) i form av crêpes, yoghurt, ostar.
Dåligt: När man får mat framför sig som ser godare ut än vad det är. Ex. ankmousse, blodkorv, fromage blanc.

- Fransmännens tålamod. Gud ja. Hur många gånger har jag inte mötts av arga, franska bilförare som rabblar något ohörbart åt mig genom bilfönsterna eller blivit tutad på eller blivit blinkad åt med helljuset???
Deras körtemperament är otrooooligt! (det värsta är att jag börjar ta efter...höhö)

That's for now. Är helsäker på att jag kommer upptäcka mer med tiden.
I helgen vart jag som sagt på franskt 80-årskalas med hela tjocka fransksläkten.
Här är lite fler bilder:

Glaud aupair på kalas.

Fina små barn.

Jobbigt med kalas.

Hann med en sväng till Thonon-Evian igår.
Staden där vattnet "Evian" görs. Ballt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar